VERRIJKINGSTRAJECTEN
​Praktijk De Boomhut organiseert deeltijds onderwijs op maat, afgestemd op de ontwikkelings- en leerbehoeften van cognitief getalenteerde leerlingen. In een veilige en stimulerende leeromgeving leren de kinderen inhoudelijk bij binnen het thema van het verrijkingstraject. Al doende leren ze zichzelf beter te begrijpen en kunnen ze (persoonlijk) groeien. De kapstoktheorieën in de trajecten zijn de denkprofielen van Sternberg, de taxonomie van Bloom en het model van talentontwikkeling van Kuijpers.
Daarnaast is er ook aandacht voor emotionele groei. Hiervoor worden principes vanuit de cognitieve gedragstherapie gecombineerd met de mindsettheorie van Carol Dweck.
Tot slot is er ook aandacht voor het contact met ontwikkelingsgelijken en het leren samenwerken. Via de opdrachten worden ook de executieve functies gestimuleerd.
​​​​
Het aanbod voor kinderen die cognitief sterk / (ultra) hoogbegaafd zijn, breidt beetje bij beetje uit. Je kan hieronder een overzicht vinden van het lopende en komende aanbod. De vier inhoudelijke pijlers van de verrijkingstrajecten zijn wetenschappen, wiskunde, emotieregulatie en programmeren. Het werken aan een groei mindset, leren omgaan met fouten en genieten van uitdagingen komt in elk traject aan bod!
Aanbod voor 1e, 2e en 3e leerjaar
Professor Wirrewar en zijn robot Patience zijn de vaste figuren tijdens deze verrijkingstrajecten. In elk verrijkingstraject staan 2 inhoudelijke pijlers centraal. Zo is er een voldoende gevarieerd aanbod voor kinderen die (over de jaren heen) meerdere verrijkingstrajecten willen volgen.
Mijn wereld
Pijlers: wetenschappen en emotieregulatie
Inhoud:
Professor Wirrewar neemt de kinderen mee op reis op de aarde. In leerrijke informatiemomenten worden verschijnselen op de aarde wetenschappelijk uitgelegd. De kinderen leren ook een wetenschappelijke houding aan te nemen: van het opstellen van hypothesen en onderzoeksvragen, naar zelf experimenteren tot een goede besluitvorming. Professor Wirrewar is soms wel chaotisch, maar kan ze veel leren over de wetenschap.
Omdat we ook graag creatief, analytisch en praktisch aan de slag gaan, is er in elke bijeenkomst ook een uitdaging. Dit kan een denk- en/of doe-opdracht zijn die ze soms individueel en soms samen moeten oplossen. Hier zullen ze moeten leren doorzetten, fouten durven maken, leren samenwerken en hun executieve functies aanspreken.
Tot slot willen we ook werken aan onze emotionele groei. Samen met assistent Patience leren we gevoelens benoemen en leren we emotieregulerende strategieën aan. We gaan door de leerkuil en werken naar een groeimindset toe.
​
Praktisch:
-
10 bijeenkomsten van 2,5u
-
Bij mij thuis in Dendermonde
-
Begeleiding door een erkend klinisch orthopedagoog met expertise in cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen
-
Groep van minimum 4 en maximum 6 kinderen
-
Schooljaar '24-'25: maandagnamiddag van 13u tot 15u30, start 3/2/25
-
Schooljaar '25-'26: data worden spoedig meegedeeld. Neem gerust contact op bij interesse.
Wetenschap in actie
Pijlers: wetenschappen en programmeren
Inhoud:
Duik met professor Wirrewar in de fascinerende fenomenen van de natuur. Knutsel de juiste materialen in elkaar met Lego Spike en programmeer ze, zoals robot Patience, als een echte techneut!
​
In dit traject staan het denken en doen centraal. De kinderen leren actief bij over natuurlijke fenomenen. Daarna gaan ze creatief, praktisch en analytisch aan de slag. Het model bedenken voor hun probleem, het bouwen en bijsturen met Lego Spike zijn de beginstappen. Daarna wordt het model geprogrammeerd zodat hun model echt in beweging komt. Ook hier zullen ze moeten leren doorzetten, fouten durven maken, hun plan kunnen en durven bijsturen, leren samenwerken en hun executieve functies aanspreken. Een groei mindset zal hen hierbij zeker op weg helpen!
Kortom: een sprankelend avontuur vol wetenschap, bouwen en programmeren!
​
Praktisch:
-
5 bijeenkomsten van 2,5u
-
Bij mij thuis in Dendermonde
-
Begeleiding door een erkend klinisch orthopedagoog met expertise in cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen
-
Groep van minimum 4 en maximum 6 kinderen
-
Schooljaar '24-'25: maandagnamiddag van 13u tot 15u30, start 19/5/25
-
Schooljaar '25-'26: data worden spoedig meegedeeld. Neem gerust contact op bij interesse.
Verrijkingstraject wiskunde
Meer informatie volgt
Programmeren met Scratch junior
Pijlers: wetenschappen en programmeren
Inhoud:
meer informatie volgt snel
Aanbod voor 4e, 5e en 6e leerjaar
Tijdens deze trajecten staan de kinderen zelf als wetenschapper centraal. Informatie leren opzoeken, checken en delen met elkaar zijn belangrijke basisvaardigheden. Ze leren zelf plannen bedenken, uitvoeren en bijsturen. In elk verrijkingstraject staan 2 inhoudelijke pijlers centraal. Zo is er een voldoende gevarieerd aanbod voor kinderen die (over de jaren heen) meerdere verrijkingstrajecten willen volgen.
Wetenschap in actie
Pijlers: wetenschappen en programmeren
Inhoud:
Duik in fascinerende wetenschappelijke fenomenen. Maak van een probleem en plan. Bouw je model in elkaar met Lego Spike en programmeer het als een echte techneut!
​
In dit traject staan het denken en doen centraal. We vertrekken telkens vanuit een probleemstelling. De kinderen gaan zelf actief op zoek naar juiste informatie en bestuderen samen de onderliggende wetenschapstheorie.
Daarna gaan ze creatief, praktisch en analytisch aan de slag. Een model bedenken voor het probleem, het bouwen en bijsturen met Lego Spike zijn de beginstappen. Daarna wordt het model geprogrammeerd zodat hun model echt in beweging komt. Ook hier zullen ze moeten leren doorzetten, fouten durven maken, hun plan kunnen en durven bijsturen, leren samenwerken en hun executieve functies aanspreken. Een groei mindset zal hen hierbij zeker op weg helpen!
Kortom: een sprankelend avontuur vol wetenschap, bouwen en programmeren!
​
Praktisch:
-
8 bijeenkomsten van 2,5u
-
Bij mij thuis in Dendermonde
-
Begeleiding door een erkend klinisch orthopedagoog met expertise in cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen
-
Groep van minimum 4 en maximum 6 kinderen
-
Schooljaar '24-'25: woensdag van 9u tot 11u30, start 23/4/25. Aanmelden nog mogelijk!
-
Schooljaar '25-'26: data worden spoedig meegedeeld. Neem gerust contact op bij interesse.